Khamis, 8 September 2011

Beli ayam...

Assalamualaikum wbt & selamat Sejahtera sahabat2 yang dirahmati Allah SWT sekalian...
Salam Syawal...Salam Kemaafan...!

Moga sihat & bahagia hendaknya sahabat2 ya...

Semalam saya ada beli beberapa ekor ayam...Ini cerita nya...ahha

Situasi : 3 orang, (2 penjual, 1 pembeli)
Masa : 07 Oktober 2010 

Haaa macam biasa saya akan banyak tanya :

Saya : Pakcik mana dapat ayam ni?

Pakcik : Tu ada dalam sangkar (sambil tunjuk tangan ke arah sangkar ayam)

*Tak perasan plak ada sangkar ayam dekat sebelah tu...huhu*

Saya : Habis siapa yang sembelih ayam ni?

Pakcik : Ouh kami lah yang sembelih (merujuk kepada 2 orang penjual tu)

Saya : Berapa harga sekilo ni pakcik?

Pakcik : RM7.80 sekilo, awak nak beli berapa ekor?

Saya : 3 ekor je pakcik, tak boleh dapat murah lagi ke?

Pakcik : Murah dah tu, semalam harga RM7.20 sekilo dik...
(Kalau tak silap pendengaran saya lah pakcik tu cakap 'semalam' bukan 'sebelum raya')

Saya : Ouhhhh, biar betul naik sebegitu mahal, tau saya beli semalam..hahaha...
Lepas raya makin naik plak, Pakcik cakap ada tempat yang dah jual RM8.00 sekilo...ouhh

Saya pun minta potong 12 untuk seekor ayam...





Pengajarannya, " kadang2 kita memang kena banyak tanya untuk beli sesuatu, jangan main beli je ya kawan2"...

Fikir2kan ya & Selamat Beramal untuk renungan bersama...

Maaf pakcik banyak tanya & terima kasih sudi menjawab juga...hehe

Yang Baik itu datang dari Maha Pencipta, Yang Buruk itu kelemahan & kekhilafan diri sendiri...
~Wallahualam~

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mantap tak?