Selasa, 28 Jun 2011

Ha Esok 27 Rejab ! ! !

Asslamualaikum wbt....kawan2 sekalian ! ! !
Saya nak kongsi beberapa perkara yang bagus untuk tatapan bersama...
Alhamdulillah sempat juga saya dengar ceramah Israk & Mikraj dekat Masjid tadi selesai solat Maghrib berkenaan peristiwa Israk & Mikraj iaitu pada 27 Rejab...

Antara input yang penting adalah semasa perjalanan junjungan besar Muhammad SAW dalam peristiwa itu
adalah baginda ada melihat kelakuan Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain...
Itulah antara perkara yang saya nak kongsikan... den pun tersedar seketika apabila penceramh Tuan Haji Salimun sentuh bab tu...ermm terasa pun ada walau saya sendiri tertidur, hoho... takut2 ada benda yang kita tak setel lagi kan... 

Baginda Muhammad SAW juga ada melihat Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
 
Satu lagi perkara yang dia sentuh adalah tentang solat, dia kata anak2 sekarang ni, bila masa konsert nyanyi dalam TV jer terus tengok sampai habis then boleh terus tidur konon2 nak bangun awal pagi untuk solat Isya', tapi terus ke Subuh 'Gajah' lah kata orang, huh~ terus Qada', haishh...terasa lagi saya dibuatnya, moga2 kesedaran tu bersama okkay! !!

Haaa inilah perkara yang kita jarang sedar !

Sebenarnya banyak lagi peristiwa yang Baginda lihat sepanjang perjalanan peristiwa Israk & Mikraj, & anda boleh baca di  http://www.faizalr.com

Apa2 pun moga kita saya & anda semua boleh sama2 bermuhasabah diri untuk kecemerlangan diri yeer di dunia & akhirat InsyaALLAH, kalau mampu puasa lah esok ya! Jom2...hehe

Jika saya ada sebarang SILAP & SALAH, tolong lah tegur2 ya!
Kita ni terlalu kerdil di sisinya, MasyaALLAH!





 


1 ulasan:

NABIL berkata...

nice blog.. takbir!! :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mantap tak?